دوشنبه 26 شهریور  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

نان سنتی یوخا

نان سنتی یوخا

نان سنتی یوخا


نویسنده: ایران بوم گردی
20 مرداد 1403



  • معرفی :

از  قدیمی ترین نان های سنتی قزوینی است که بیشتر در شهر غلامان استان خراسان شمالی طبخ میشود و مخصوص قوم ترک است. یوخا نوعی نان نازک مشابه لواش است که مردم محلی چند روز مانده به عید فطر بصورت گروهی با هم شروع به پخت می کنند. یوخا یا یوخه کلمه ای ترکی است که در زبان بومی منطقه غلامان به معنی نازک و لاغر می باشد.

نان یوخا

  • طرز تهیه :

آرد، شکر، روغن، آب و خمیرمایه از مواد اصلی این نان می باشند. در تهیه این نان ابتدا همه مواد بجز آب را با هم مخلوط کرده و به قدری آب اضافه می کنیم تا خمیر لطیفی بدست بیاید و چسبنده نباشد. خمیر را در ظرفی گذاشته و بمدت 10 ساعت در دمای اتاق استراحت می دهیم تا کاملا ور بیاید. سپس خمیر را ورز داده و به اندازه های کوچک چانه می گیریم. با توجه به اینکه خمیر نان باید بسیار نازک باشد از یک وسیله چوبی بنام اخلو استفاده کرده و روی ساج یا تابه برعکس داغ شده قرار می دهیم. 

نان یوخا

 

ساج یک ظرف فلزی همانند سپر جنگی است که روی اجاق قرار می دهند تا کاملا داغ شود و حرارت آن به حدی برسد که به محض پهن شدن خمیر روی سطح محدب آن، ظرف چند دقیقه نان پخته شود.

نان یوخا

 

پس از پخته شدن نان، آن را بصورت داغ در سینی گذاشته و رویش را آغشته به روغن گوسفندی و زعفران می کنند. شکل ظاهری این نان به شکل دایره، قطر تقریبی آن 30 سانتی متر و به ضخامت 3 الی 4 میلی متر است.

نان یوخا

 

فنون سنتی پخت نان محلی یوخا تیرماه سال 1401 در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد.


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی خراسان شمالی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ